מאמרים נוספים באותו הנושא

קבוצות הכנה לכיתה א

המעבר מגן הילדים לבית הספר הוא צומת חשוב בחיי הילד והמשפחה והוא מלווה ברגשות מעורבים. רגשות של גאווה מתערבבים להם בחששות מהלא מוכר. המעבר לבית הספר מאופיין במעבר מסביבה אינטימית לסביבה גדולה ומורכבת בהיבט הפיזי והאנושי. מחברת ילדים שוות גיל או בטווח גילים קרוב לחברת ילדים שבה פערים גדולים בגיל. מסדר יום גמיש לסדר יום מובנה. ממצב שבו בניית הידע ורכישת המיומנויות נעשית תוך כדי פעילות ומשחק לתבניות למידה ממוקדות ומשימתיות. ממתן דגש על התנסות ופעילות ומהתייחסות גמישה לגבי תפוקות להתייחסות ממוקדת גם בתוצרים ובהישגים. מפעילות אינטנסיבית רב גונית למצב של ישיבה במקום מוגדר לאורך זמן וירידה משמעותית בפעילות תנועה.

איך יודעים אם הילד מוכן לבית הספר ?

בגילאים  6-7 מגיעים רוב הילדים לבשלות פיזית, רגשית-חברתית, תחושתית-תנועתית ושכלית המאפשרת להם להתחיל את הלמידה בבית הספר על כל המשתמע מכך.

קיימות דעות שונות לגבי הגורמים המשפעים על הבשלות ללמידה. ישנן גישות הגורסות כי הבשלות הביולוגית היא המשפיעה על המוכנות ללמידה ולפיכך אין מקום להתערבות של המוגר בתהליך המוכנות. וגישות אחרות גורסות כי כישורים נרכשים, מיומנויות וידע הם היוצרים את המוכנות ללמידה בבית הספר  ולכן עלינו לעסוק בהקניית ידע זה. בפעול כולנו כבר מסכימים כי מדובר בשילוב של השנים. הילד בונה את ידיעותיו ויכולותיו כאשר המבוגר, ההורים והצוות החינוכי בגן הילדים  מתפקד כמתווך וכמסייע.

בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים אשר בדקו את  הקשר בין יכולות שונות בקרב ילדי גן  ותלמידים בראשית כיתה א' לבין הישגיהם ברכישת קריאה וכתיבה בכיתות היסוד . המחקרים הללו מצביעים באופן שיטתי על שני משתנים כמנבאים החזקים ביותר שיום אותיות ומודעות פונולוגית  .מודעות פונולוגית היא היכולת לזהות, לבודד ולהשוות את  צלילי הדיבור וכן את היכולת למזג צלילים למילה או לפרק מילה לצליליה. בנוסף, על הילדיםלהיות מודעים "לעקרון האלף- ביתי"  כלומר שהאותיות מייצגות פונמות, להכיר את שמות האותיות, הצליל שהן מייצגות והסדר שלהן ברצף הא"ב.

מוכנים לכיתה א' – קבוצה טיפולית לילדים בגן חובה

קבוצת מוכנות לכיתה א' מספקת חוויה מעצימה לילדים לקראת אחד המעברים המשמעותיים בחייהם. מטרת הקבוצה היא לרכוש אסטרטגיות ולאמן כישורים ומיומנויות החיוניות להסתגלות מוצלחת בכיתה א'. בקבוצה הילדים לומדים להכיר את יכולותיהם, נקודות הכוח שלהם במקביל לתחומים בהם מתקשים ונדרשים לאימון ותרגול. הם לומדים להבין את עצמם ואת התנהלותם.

בטיפול הקבוצתי בניגוד לטיפול פרטני המתמקד בשיפור הכישורים הנדרשים מילדים בגיל זה, הם פוגשים ילדים אחרים כך הם חווים תחושה שאינם לבד. הם לומדים לסמוך על אחרים ולהיעזר בהם ומתנסים באימון של כישורים חברתיים ולמידת עמיתים.

עקרונות מרכזיים להתערבות:

  • לכל ילד קצב התפתחות משלו ותחומי התעניינות ייחודים לו, חשוב לכבד קצב זה ולהיענות לצורכי הילדים.
  • הכנת הילדים למסגרת העתידית, הן מבחינת דפוסי ההתנהגות הנדרשים מהם בכיתה א' והן מבחינת התפקודים והמיומנויות הנדרשות בשלבי רכישת הקריאה והכתיבה, תורמים להסתגלות ותחושת רווחה.
  • ישנם תחומי תפקוד, כישורים ומיומנויות הניתנים לטיפוח ואימון. אלו מעשירים את עולמו של הילד ובכוחם להקל על הסתגלותו של הילד לבית הספר.
  • מעורבות ההורים בטיפול מסייעת להצלחה ושיפור ההשתתפות של הילד בעיסוקיו השונים.

כיצד מתבצע הטיפול הקבוצתי ?

הקבוצה כוללת 4-6 ילדים בגן חובה העולים לכיתה א' אשר עברו הערכה ראשונית ונמצאו מתאימים לרמת התפקוד של יתר ילדי הקבוצה.  לכל ילד מוגדרות מטרות אישיות המועלות לדיון בקבוצה מתוך אמונה כי מודעות לקושי יוצרת מוטיבציה לשינוי הנדרש. הקבוצה מתקיים בחודשים אפריל-יולי בכל שנה.

בקבוצה קיימת התייחסות לתהליך שנוצר, לדפוסי ההתנהלות החברתית, ליכולת ההקשבה וההבעה , לשיתוף פעולה ומתן עזרה. הקבוצה מאפשרת מתן וקבלת משוב מקבוצת השווים  ורכישה של כישורים בין אישיים. התוכן בו עוסקים בקבוצה מתייחס ל:

  • רכישת אסטרטגיות ניהוליות – עיכוב תגובה, תכנון, בקרה, פתרון בעיות, גמישות מחשבתית וויסות רגשי.
  • התארגנות עם "ילקוט" ואביזרים נלווים (קלסר, דפים, קלמר ותוכנו).
  • שיפור יציבה כבסיס לרכישת הכתיבה.
  • פיתוח הרגלי עבודה, למידה עצמאית והכנת "שיעורי בית".
  • היכרות עם השפה הכתובה (מילה, רווח, שורה, מחברת).
  • התמודדות עם העברת ביקורת עצמית וקבוצתית בונה.
  • במקביל לעבודה הקבוצתית מתקיימות שיחות הדרכה אישיות להורי הילדים בקבוצה לצורך הבנת תפקודו של הילד בתחומים השונים ומתן המלצות להמשך תרגול בבית.