מאמרים נוספים באותו הנושא

ריפוי בעיסוק לילדים ומתבגרים

ריפוי בעיסוק(Occupational Therapy)  הנו מקצוע טיפולי-שיקומי-חינוכי, מתחום מקצועות הבריאות. טיפול בריפוי בעיסוק מיועד לאנשים בכל גיל, במטרה לאפשר להם להיות מעורבים בפעילויות ובעיסוקים השונים שלהם, באופן שיאפשר תחושת ביטחון, רווחה ואיכות חיים. הטיפול מיועד לאלו המתקשים להתמודד בתפקודי יומיום, למידה, משחק, פנאי ובהשתתפות חברתית.

לכל אדם סגנון חיים, מטרות וצרכים שונים. גם ציפיות ודרישות הסביבה שונות מאדם לאדם ומשתנות בגילאים השונים; יחד עם זאת, כולנו נדרשים לביצוע פעילויות יומיומיות שגרתיות כגון רחצה, לבוש, אכילה, שינה וכולי, וגם פעילויות או תחומים שונים בהם קיימת בחירה לכל אחד. כל אלה הופכים את האדם לייחודי, בעל עיסוקים המשמעותיים לו אולם השתתפות הילד או המתבגר במארג החיים חיונית לא רק לרווחתו שלו אלא אף לרווחתם ואיכות חייהם של בני משפחתו.

"כיצד תוכל להכיר את עצמך? לעלום לא דרך המחשבה, תמיד דרך העשייה. נסה לעשות את חובתך, ותדע מיד מי אתה. ומהי חובתך? כל אשר דורש היום" - גתה

מה קורה כאשר הילד או המתבגר אינו מסוגל לבצע פעילויות יומיומיות? כאשר אין לילד חברים?  כשהוא מתקשה להתמודד עם לימודים ? כיצד הדבר משפיע על עצמאותו ותחושת הרווחה שלו?

במקרים כאלה, הטיפול בריפוי בעיסוק יכול לעזור. ..

תהליך האבחון והטיפול

תהליך האבחון והטיפול נעשה בשיתוף פעולה עם הילד/המתבגר ועם הוריו על מנת לזהות את הצרכים האישיים, העמדות ותפיסת העולם, ומתוך התייחסות ללקוח כגורם המרכזי בקביעת המטרות, היעדים ואופן השגתם.

האבחון ייעשה באמצעות שימוש בשאלונים, ראיונות, תצפיות ואבחונים להערכת תחומי התפקוד השונים, על מנת להבין את ביטויים של קשיי הילד/המתבגר בהקשרם הטבעי.

המפגשים הטיפולים כוללים רכישה ושיפור של מיומנויות כדי לשפר את התפקוד וההשתתפות בתחומי העיסוק השונים, אך יכולים לכלול גם פיתוח טכניקות פיצוי כמו שימוש באביזרי עזר, התאמת המטלה או הסביבה.

הטיפול מותאם לגילו, ליכולותיו או לחילופין למגבלותיו, תפקידיו וערכיו של הילד ובהתאם לרקע התרבותי של המשפחה.

שותפות ומעורבות ההורים בתהליך הטיפולי באופן פעיל, חשובה ביותר ומהווה מקור לתמיכה בתהליך השינוי.

ההתערבות יכולה להיעשות באופן פרטני-ישיר, באופן קבוצתי או באמצעות הדרכה וייעוץ להורים ולאנשים אחרים בסביבה (לדוגמא  מטפלות, צוות הגן או ביה"ס).

בסופו של התהליך הטיפולי תראו שיפור בתפקוד או ביכולת ההסתגלות, השתתפות גבוהה יותר בפעילויות משמעותיות, סיפוק אישי, שיפור בבריאות, רווחה ומעברים מוצלחים למצבים ו/או תפקידים חדשים.

מתי כדאי לפנות לטיפול  ? 

כשעולים קשיים בעצמאות והשתתפות בתפקודי היום יום :

  • קושי בהתמודדות עם מיומנויות טיפול עצמי (לבוש, אכילה, הרגלי ניקיון / הגינה אישית וכד') .
  • קושי ברכישה של הרגלים ומיומנויות הקשורות לחיי יום יום (שימוש יעיל באמצעי תקשורת, ארגון חדר וסביבת לימוד, עריכת קניות, שימוש בתחבורה ציבורית, ניהול כספים וכד') .

כשעולים קשיים בלמידה:

  • קשיי התארגנות בזמן, במרחב או עם ציוד ואביזרים.
  • ציור שאינו מפותח , איטיות בכתיבה או כתב יד לא ברור.
  •  קושי בלקיחת אחריות ללמידה עצמאית – הימנעות מהכנת שיעורי בית או קושי להתארגן לקראת מבחן.

כשעולים קשיים במשחק ופעילות פנאי:

  • חוסר סיפוק והנאה מפעילות פנאי או קושי להתמיד במשחק לאורך זמן.
  • קושי להבין או לשמור על כללי משחק.
  • קושי להצטרף למשחק עם אחרים.
  • הימנעות משימוש במתקני חצר ופעילויות ספורט.

כשעולים קשיים בהשתתפות החברתית :

  •  חוסר ביטחון עצמי.
  • קושי בהבנה של סיטואציות חברתיות.
  • קושי בשמירה על קשר עם חברים והצטרפות לקבוצה.
  • קושי בניהול קונפליקטים עם חברים וויסות של רגשות.